נרות חנוכה מאחורי מסך הברזל

    קלמן טלר No Comments on נרות חנוכה מאחורי מסך הברזל

    נחשף מסמך מדהים: כך לימדו בסתר המורים בברית המועצות על חג החנוכה

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כמעט מאה שנה לאחר שפורסם, ארכיון הג'וינט חושף מכתב מדהים, שמספר את סיפורה של יהדות הדממה יהדות ברית המועצות, בימים שלאחר הגפת מסך הברזל וכפיית החינוך האנטי דתי על היהודים. במכתב שנשלח מברית המועצות בשנת 1928 ליוסף רוזן שהיה אחראי מטעם ארגון הג'וינט על הסיוע ליהודי רוסיה, מספר הכותב על מפגש מרתק שהיה לו עם מורה שהצליח להמשיך וללמד את תלמידיו על חג החנוכה, בתוך בית ספר קומוניסטי.

    כותב המכתב מתאר, שהגיע לבית ספר שנוהל על ידי יהודי קומוניסט אדוק. עם כניסתו לכיתה הבחין שהמורה הוא יהודי שהכיר בעל לב חם ליהדות. האורח והמנהל שהו בכיתה זמן קצר, שבמהלכה המורה הסביר לתלמידים למה אין צורך כביכול לחגוג את חג החנוכה. לאחר מספר דקות, המנהל יצא מהכיתה ופנה לעיסוקיו. המורה ניצל את היעדרותו של המנהל, סגר את הדלת והחל להסביר לתלמידים היהודים, את חשיבותו של חג החנוכה ואת ניצחון המכבים שניצחו את רוחה של יוון. כותב המכתב מציין, כי האירוע התרחש שנתיים לפני כתיבתו, ובעת כתיבת המכתב כבר לא ניתן ללמד בכלל ילדים על חג החנוכה, בשל המעקב של הרשויות.

    אורי קראוסהר אחראי ארכיון הג'וינט, שחשף את המכתב, מציין כי יוסף רוזן נציג הג'וינט, היה בקשר הדוק עם הרבי הריי"צ מלובביץ זצ"ל, שהעניק לו לאות הוקרה סידור של חב"ד ואף ספד לו באופן נדיר לאחר פטירתו.

    הרב יצחק טרכטינגוט אחראי תכניות חרדים בג'וינט ישראל: "יש בארכיון של הג'וינט מכתבים רבים של גדולי ישראל מאותה התקופה, שמבקשים לתמוך בכל דרך ביהדות רוסיה, מול השלטון הקומוניסטי, שחיפש בכל דרך להשכיח את התורה. כאז גם היום, ממשיך תחום חרדים בג'וינט בהליכה לאור דבריהם של גדולי ישראל וסיוע לבני התורה בכל אתר ואתר".



    0 תגובות